Het Kroatisch Bureau voor Toerisme heeft in het kader van het ‘Croatian Recipe’-programma onderzoek gedaan naar de ingrediënten voor de ideale vakantie en naar de meningen over Kroatië als vakantieland. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 11.000 vakantiegangers uit 11 landen. In Nederland betrof het ruim 1.000 respondenten.

Een opvallende conclusie uit het rapport is dat slechts 27.9% van de ondervraagde Nederlanders overweegt het land te bezoeken, tegen 46,1% in de ons omringende landen. Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlanders Kroatië vergelijken met Tsjechië (21.3% vs. 7.4% in de andere landen), terwijl het merendeel van de ondervraagde landen, waar het percentage dat overweegt naar Kroatië op vakantie te gaan veel hoger ligt, het land vergelijkt met Griekenland en Italië (respectievelijk 32% en 44%). Dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn waarom een relatief laag percentage Nederlanders overweegt het land te bezoeken. In Nederland denkt men aan Oostblok sferen, terwijl er in Kroatië een mediterraan klimaat en mediterrane cultuur en keuken te vinden is.

Gemiddeld een 8

Eén op de vijf Nederlanders heeft Kroatië in het verleden wel eens bezocht en van de Nederlanders die er zijn geweest, geeft men Kroatië gemiddeld een 8 op een schaal van 10. Het onderzoek toonde aan dat er 7 verschillende type vakantiegangers zijn te identificeren, afhankelijk van welke ingrediënten nodig zijn voor een ideale vakantie. De verschillende types die uit het onderzoek naar voren kwamen zijn: het feestbeest, de romanticus, de ontdekkingsreiziger, de familiemens, de cultuurfanaat, de levensgenieter en de avonturier.

Uit de cijfers blijkt ook dat Kroatië populair is in Europa en in de Verenigde Staten bij elk type vakantieganger vanwege de grote diversiteit aan activiteiten. Kroatië wordt door alle bezoekers uit de 11 landen beoordeeld met gemiddeld een 8. Kroatië staat in alle 11 onderzochte landen in de top 10 van perfecte reisbestemmingen en is daarmee een belangrijke vakantiebestemming voor het gehele westelijke halfrond.

Wel kamperen, niet fietsen

De natuur van Kroatië, de keuken en de geschiedenis maken het land uitermate geschikt voor mensen die houden van de zee, goed eten, een rijke historie en outdoor activiteiten. Zonnebaden is de meest populaire activiteit bij 73% van de toeristen, maar ook andere activiteiten bij of op het water scoren hoog: duiken (54%), vissen (49%) en zeilen (47%). Fietsen (49%) is doorgaans ook een populaire activiteit, behalve bij de Nederlanders. Van alle ondervraagde landen waren Nederlanders opvallend genoeg het minst geneigd om te gaan fietsen tijdens hun vakantie. Dat terwijl Nederlanders bekend staan als fietsvolk. Wellicht is dit te verklaren door een andere uitkomst uit het onderzoek, namelijk dat Nederlands gemiddeld uitrusten belangrijker vinden op vakantie (62%) ten opzichte van andere landen (48.7%). Verder vielen respondenten uit Nederland op in het onderzoek door het hoge percentage dat er graag gaat kamperen (67%), het gemiddelde was 52%.

Bron: persbericht Grayling, foto: Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *